Par zīmoliem

Skriet pakaļ zīmoliem – nē, bet sajūtām, ko tie sakās sniedzam…

…jā, sajūtām ir bezgala grūti nepakļauties…

Tajā laikā, kad zīmolu to klasiskajā mūsdienu izpratnē vēl nebija, mani vienmēr apciemoja domas par reklāmām, firmas vizuālo tēlu, logo krāsām, komunikācijas stratēģijām, reklāmas kampaņām un to, kā tas viss veicina vai neveicina pārdošanu, pircēju lojalitāti un kopējo uzņēmuma izaugsmi!

Tajā laikā nedomāju par to, ka dārgs zīmols varētu celt manu pašapziņu vai likt justies piederīgai tiem bagātajiem un veiksmīgajiem… manī nebija kvēlu ilgu tikt pie jaunākā no Chanel, Versace, Dior…

Drīzāk bija domas par tai summai, ko maksā attiecīgo zīmolu produkti, atbilstošu kvalitāti (nostrādātām vīlēm, miesai patīkami pieguļošu un labi krītošu audumu, gaumīgumu, reizēm skaistu askētiskumu).

Manuprāt, ikviena zīmola veiksmes pamatā ir „stāsts”. Es gribu dzirdēt stāstu par uzņēmumu, tā radītājiem, precēm/pakalpojumiem – gribu zināt kopējo virzību, filozofiju. Un vēl – es vēlos šim stāstam bez izlikšanās noticēt un sajusties piederīga!

Es vēlos, lai manās domās un caur manām maņām šis stāsts mani aizved uz tikšanos ar produktu, produkta rašanās pirmsākumiem. Ja tas ir dabisks minerālūdens, tad gribas sajust to strautu, kurā tek šis vērtīgais ūdens (pat ja tur ir tikai visparastākais dziļurbums caur kuru ūdens atnāk līdz patērētājiem), ja tā ir augstākās kvalitātes šokolāde, tad gribas, lai tā jau izkūst uz mēles par to domājot vien, ja tās ir smaržas, tad gribas jau nedaudz baudīt vieglumu, ko tās rada, smaržu saldeno pieskārienu  vai rūgteno pēcgaršu, kas turas stundām ilgi.

Ik pa laikam mani ieinteresē kāds produkts. Ja tā notiek, parasti cenšos internetā vai kur citur atrast informāciju, produktu vai to sērijas aprakstus, lai rastos sajūta – turpinātos ieinteresētība vai nostiprinātos pārliecība šis nav priekš manis

Ja tā ir bijusi tikai informācija ar sarindotiem faktiem, komponentiem un derīguma termiņiem, parasti pēc izlasīšanas mana interese zūd, bet ja stāsts vai produkta apraksts ir vēstījums, kas atklāj būtisko, mana produkta izzināšana turpinās.

Un produkts nav tikai kas taustāms, tā var būt arī kafejnīca, frizētava, veikals, apmācības semināru centrs, augstskola…

Ja ieinteresētība turpinās, ne vienmēr attiecīgā zīmola produktu uzreiz nopērku, bet savā veidā sekoju tā izaugsmei un citiem produktiem gan. Tātad pirmais iespējamā topošā klienta savaldzināšana posms izturēts godam! Zīmols manī ir viesis uzticību par kvalitāti (un kaut nu nebūtu vilšanās pēc preču iegādes) un arī unikalitāti (viņiem tiešām ir kas tāds, kas nav citiem)!

Bet reizēm kaut kas tik ļoti pietrūkst, ka gribas iet klāt un teikt, ja Jūs nedaudz tā, mazliet šādi, ne tik daudz tur, bet šeit utt… jo lai redzētu izaugsmi tieši tik maz jaunievedumu vai korekciju iespējams ir nepieciešams. Bet šie mazie darbiņi var ļoti daudz mainīt… Un valoda, gramatika, rakstīšanas un komunikācijas stils, saziņa sociālajos tīklos – man tas viss ir vienlīdz svarīgi ar paša produkta kvalitāti!

Reizēm jāsaķer galva un gribas jau pieteikties palīgā! Kas zina, varbūt Latvijā vēl ne tik zināmais kopīraitings (profesija ir kopīraiters) ir tas, ko vēlētos darīt!

Jo bieži vien viss ir labi (kā no mārketinga stratēģiju grāmatas) – labs produkts, labs dizains, pareizs izvietojums plauktos, labi pārdevēji vai prezentētāji, bet kaut kas ļoti pietrūkst… Viss ir labi, bet ne pietiekoši! Nav lieliski! Un tas nozīmē, ka līdz nopirkšanai vai vēlmei izmēģināt pietrūkst ļoti maz, bet tomēr – pietrūkst!

Pietrūkst sajūta PĒC  jeb pēcgarša, kuru man gribētos sevī paturēt, attīstīt…

Un šo sajūtu var radīt tik pat daudz kas, kā to izkliedēt – patīkams (paņemot rokās un skatoties ar acīm) iepakojums, izvēlētās krāsas un logotips, stāsts jeb apraksts, produktu novietojums (plaukti, to krāsas, dažādi papildus elementi (smiltis, gliemežvāki, skujkoku zari utt.), apkārtējā vide – mūzika, smarža, pietiekama gaisma vai tieši pretēji – pustumsa.

Manuprāt, no visām mārketinga formām un stratēģijām viss tas dzīvotspējīgākais ir tieši dzīvesstila mārketings, bet no dzīvotspējīgākām uzņēmuma/produkta apraksta formām (ne tikai paša zīmola) – stāsts, kas piešķir vērtību gan produktam, gan klientam, produktu lietotājam!

P.s. Prieks bija lasīt tieši Ineses Apses – Apsītes pārdomas par zīmoliem. Savā laikā bija iespēja būt uz vienu no viņas lekcijām seminārā par zīmoliem. Cilvēks savā īstajā vietā! Viena no reklāmām, kas tika rādīta šajā prezentācijā joprojām man mudina domāt par tām īpašajām sajūtām, kādas sniegs konkrētā zīmola produkti, ja es tos nopirkšu! Vismaz reklāma un zīmola koptēls man to apsola!

Izbaudiet Vanessa Bruno (un, protams, arī Charlotte Gainsbourg) vienu no reklāmām – vieglums, sievišķība, attiecības, mirkļa burvība, brīvība un daudz, daudz vēl citu nianšu!

Varbūt šī reklāma pat iedvesmo Tevi sava uzņēmuma nākamajai reklāmai, ja strādā šajā jomā?

P.s.s. Par dzīvesstila mārketingu drīzumā noteikti arī ko ieblogošu.

Foto: publicdomainpictures.net by Vera Kratochvil

Komentē!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s